تریلر بازی Ninja Gaiden 2 Black
نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden 2 Black | نسخه موفق اثری شکستخورده؟
در رویداد اخیر Xbox Direct، مجموعهای از خبرها در رابطه با سری بازیهای Ninja Gaiden ارائه شد که توجه بسیاری از علاقهمندان به این مجموعه را جلب کرد. اعلام عرضه نسخهای بازسازیشده با عنوان Ninja Gaiden 2 Black، همراه با خبر توسعه نسخه چهارم این سری یعنی Ninja Gaiden 4، نشاندهنده بازگشت قدرتمند تیم Ninja به این مجموعه است. با نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden 2 Black همراه باس گیم مرجع تخصصی نقد و بررسی بازی باشید.
سری بازیهای Ninja Gaiden یکی از محبوبترین و چالشبرانگیزترین عناوین در سبک هکانداسلش بهشمار میرود. این مجموعه از سال 1988 آغاز به کار کرد و ابتدا به صورت یک بازی آرکید و سپس بهعنوان یک بازی پلتفرمر در کنسولهای خانگی ظاهر شد. نسخههای اولیه این بازی به دلیل گیمپلی دشوار و کنترلهای دقیق، محبوبیت زیادی پیدا کردند.
در سال 2004، با عرضه نسخه سهبعدی Ninja Gaiden برای کنسول Xbox، این سری به اوج محبوبیت خود رسید. این نسخه که پیشدرآمدی بر بازیهای قدیمی محسوب میشود، به دلیل سیستم مبارزاتی دقیق، چالشهای شدید و گرافیک چشمگیر زمان خود مورد تحسین قرار گرفت. نسخه ارتقایافته این بازی با نام Ninja Gaiden Black در سال 2005 عرضه شد که محتوای جدید و درجه سختی بالاتری را به بازی اضافه میکرد و بهعنوان یکی از بهترین عناوین اکشن سهبعدی شناخته شد.
نسخه دوم بازی، یعنی Ninja Gaiden 2، در سال 2008 منتشر شد و با بهبود سیستم مبارزات، از جمله اضافه کردن مکانیزم قطع اعضا، تجربهای هیجانانگیزتر را ارائه داد. اما پس از جدایی خالق اصلی مجموعه، تومونوبو ایتاگاگی، کیفیت نسخههای بعدی دچار افت شد. نسخههای بازسازیشده با عنوان Sigma، به دلیل کاهش چالشها و تغییر در گیمپلی، نتوانستند رضایت طرفداران قدیمی را جلب کنند. همچنین نسخه سوم بازی، یعنی Ninja Gaiden 3، به دلیل سادهسازی بیش از حد و فاصله گرفتن از هویت اصلی سری، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.
تلاش برای جبران شکست قدیمی تیم سازنده
اکنون تیم Ninja با عرضه نسخه بازسازیشده Ninja Gaiden 2 Black قصد دارد اعتبار از دست رفته این مجموعه را بازگرداند. این نسخه با استفاده از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 توسعه یافته و هدف آن ارائه تجربهای ناب و وفادار به اصول اصلی سری است. این بازسازی نهتنها برای یادآوری جذابیتهای بازیهای قدیمی به طرفداران قدیمی، بلکه بهعنوان مقدمهای برای نسخه چهارم سری محسوب میشود که در حال توسعه است.
بازگشت تیم Ninja به این مجموعه، امیدهای زیادی را برای آینده این سری زنده کرده و این بازسازی بهعنوان نمادی از تلاش برای بازگشت به روزهای طلایی Ninja Gaiden تلقی میشود.
بازی Ninja Gaiden 2 Black نسخهای وفادار به اثر کلاسیک سال ۲۰۰۸ نیست. این بازی بیشتر از نسخه Ninja Gaiden Sigma 2 الهام گرفته است؛ پورت سال ۲۰۰۹ برای PS3 که تغییرات قابل توجهی در نسخه اصلی ایجاد کرد. این موضوع باعث شده تا برخی طرفداران در استیم از این تغییرات خشمگین شوند و عشق خالصشان به این فرنچایز فراموششده طی یک دههی اخیر را نشان دهند.
هک اند اسلش نفسگیر
با این حال، برای کسی که بدون پیشزمینهای از این تاریخچه بازی را آغاز کرده باشد، این موارد قابل تشخیص نیست. همان ابتدا حس فرمول قدیمی تیم نینجا را تجربه کردیم؛ از تکهتکه کردن دشمنان با ریو هایابوسا گرفته تا انتظار برای کشتارهای خشن و گیمپلی مبتنی بر کامبوهای سنگین. اما، شوکهای غیرمنتظرهای هم دریافت کردیم. دوربینی که بیثبات بود و به شکل سرگیجهآوری حرکت میکرد، مبارزاتی که انتظار داشتم روان و سیال باشد اما حس سنگینی و عدم دقت داشت، و نبود سیستم قفل کردن روی دشمنان که باعث میشد مبارزات بینظم به نظر برسند.
در این شرایط، خودمان را مجبور کردیم که بپذیریم این بازی یک اکشن مدرن نیست. ارتقای کیفیت بصری بازی با استفاده از Unreal Engine بهنوعی توهم مدرن بودن ایجاد کرده، اما طراحی بازی هنوز متعلق به دوران خودش است. بسیاری از نقاط ضعف، در واقع مشکلاتی نیستند، بلکه نتیجهی مقایسه ناعادلانه با بازیهای امروزی هستند که تحت تأثیر قوانین طراحی جدید شکل گرفتهاند.
برای مثال، مکانیک دفاع در بازی ابتدایی و بدون فیدبک خاصی است. دشمنان حملات مرگبارشان را با چراغهای قرمز هشدار نمیدهند و خبری از سیستم پارری خودکار نیست. دفاع نیازمند دقت، توجه و مهارت بازیکن است. این امر بازی را به یک چالش واقعی تبدیل میکند که مستلزم یادگیری عمیقتر مکانیکها است. این در تضاد با بسیاری از بازیهای امروزی است که سیستم دفاع و پارری مشابهی دارند، مانند Elden Ring، Final Fantasy XVI و حتی Doom The Dark Ages.
همچنین مکانیک حملات ویژه در بازی، با فشردن همزمان دو دکمه، حس دست و پاگیر بودن دارد. این موضوع باعث شد به این فکر کنم که چرا بازیهای مدرن سیستمهای سادهتری مانند چرخهای مهارت (Skill Wheels) برای دسترسی به قابلیتهای ویژه طراحی کردهاند. اما آیا این «مشکلات» واقعاً باید حل میشدند؟ یا اینکه این تغییرات تنها برای راحتتر کردن تجربهی بازی به قیمت از دست دادن چالشهای اصلی ایجاد شدهاند؟
نقطه قوت Ninja Gaiden 2 در این است که بازیکن را مجبور به یادگیری و تسلط بر سیستمهایش میکند. این بازی یک اکشن کلاسیک است که برای همه ساخته نشده و دقیقاً به همین دلیل متمایز واقع شده. اما این تفاوتها باعث شده تا حس کنم صنعت بازیهای AAA امروزی بهشدت از قوانین طراحی یکسانی پیروی میکند که برای جلب رضایت عموم طراحی شدهاند.
تجربهای خاص برای گیمرهای خاص
در نهایت بازی Ninja Gaiden 2 Black، با وجود تمام ویژگیها و محدودیتهایش، یکی از آن آثار است که نمیخواهد مورد پسند همه قرار گیرد. این بازی نمایندهای است از دورانی که طراحی بازیها بهجای پیروی از قوانین استاندارد، هویتی مستقل داشت. شاید کنترلهای بازی برای نسل جدید بازیکنان، خشک و سخت به نظر برسد و سیستم مبارزاتش با استانداردهای امروز کمی ابتدایی باشد، اما همین ویژگیها Ninja Gaiden 2 را به یک تجربه منحصربهفرد تبدیل کردهاند.
جذابیت این بازی در چالشهایی نهفته است که از بازیکن میطلبد تا فراتر از عادتهای مدرن برود و مهارتهایش را بهبود بخشد. نبود مکانیکهای معمول مانند قفل کردن روی دشمن یا بازخورد بصری واضح برای دفاع، نشاندهنده فلسفهای است که به جای راحتی، بازیکن را به تمرکز و دقت بیشتر وادار میکند.
از سوی دیگر، این بازی با دوری از طراحیهای رایج امروزی، همچنان جذابیت خاص خودش را دارد. دنیای خشن و پر از دشمنان سرسخت و باسفایتهای چالشبرانگیز، فضایی خلق میکنند که برای طرفداران بازیهای کلاسیک اکشن همچنان لذتبخش است.
در نهایت، Ninja Gaiden 2 Black شاید نتواند بهعنوان یک بازی مدرن شناخته شود، اما بهعنوان اثری که از دورهای خاص و طراحیهایی جسورانه و چالشمحور الهام گرفته، جایگاه ویژهای دارد. این بازی ما را به یاد میآورد که گاهی اوقات، اصالت و تمایز از استانداردها، ارزشمندتر از تلاش برای راضی کردن تمام سلایق است. این بازی نهتنها فرصتی است برای نوستالژی، بلکه درسی است در مورد اهمیت جسارت و حفظ هویت در دنیای بازیهای ویدیویی.
امیدواریم از نقد و بررسی بازی Ninja Gaiden 2 Black نهایت لذت را برده باشید.برای دانلود این عنوان جذاب Ninja اینجا کلیک کنید.