نقد و بررسی بازی Dying Light 2 | شاهکاری بیهمتا در دنیای گیم
استودیو لهستانی Techland پس از موفقیت چشمگیر اولین نسخه Dying Light، که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، با دنبالهای بلندپروازانه بازگشت. نسخهای که خیلیها منتظر آن بودند و حتی اگر گیمپلی بازی پیشرفت چندانی با نسخه اول نمیکرد هم، باز هم هواداران خود را بهخاطر ویژگیهای ذاتی که دارد راضی نگه میداشت! صد البته که نسخه جدید دارای بیشمار تغییرات مثبت و بهبود بوده است. بازی Dying Light 2 عنوانی است که بازیکنان را به عمق یک دنیای ویرانشده، پر از زامبیهای وحشی و انتخابهای بسیار سخت میبرد که داستان بازی را عین آب خوردن تحت تأثیر خود قرار میدهند! در این مقاله به نقد و بررسی بازی Dying Light 2 بهطور مفصل خواهیم پرداخت. با باس گیم بزرگترین مرجع دانلود بازی برای کامپیوتر و نقد و بررسی بازی همراه باشید.
داستان احساسی و فضای روایی قوی
در نسخه اول، بازیکنان در نقش کایل کرین وارد شهری به نام Harran میشدند، جایی که بیماری و آلودگی زامبیها را به خیابانها آورده بود و بازماندگان برای بقا در این محیط خطرناک مبارزه میکردند. ترکیب مکانیک پارکور با مبارزات وحشیانه و ترسناک، Dying Light را بهعنوان یکی از موفقترین عناوین ژانر بقا و وحشت مطرح کرد. حالا تک لند با Dying Light 2، قصد داشته تا این تجربه را گسترش دهد و امکانات بیشتری به بازیکنان ارائه دهد.
در نسخه دوم، شما در نقش ایدن کالدول بازی میکنید؛ شخصیتی که بهدنبال یافتن خواهر گمشدهاش به شهر ویلدور وارد میشود. ویلدور، شهری بزرگ و ویران شده است که مملو از جناحهای متخاصم و بازماندگان خسته از زامبیها و تاریکی است. در مقایسه با نسخه اول، Dying Light 2 روی انتخابهای بازیکن و تاثیرات آنها بر دنیای اطراف تمرکز بیشتری دارد. هر تصمیمی که میگیرید، تاثیرات گستردهای بر ساختار و داستان شهر ویلدور خواهد داشت و سرنوشت افراد و جناحها را تغییر خواهد داد. این تغییرات از نظر بازیکنان، گامی بسیار مهم و مثبت در توسعه بازیهای زامبیمحور است که معمولاً بر بقا و مبارزههای مستقیم تمرکز دارند.
گیمپلی بینظیر؛ هر چیزی که از یک بازی اکشن انتظار میرود
در ادامه نقد و بررسی بازی Dying Light 2 نوبت هیجانانگیزترین قسمت بازی یعنی گیمپلی رسیده. این بازی با گیمپلی متنوع و بسیار جذابش، تجربهای بینظیر از بقا در دنیایی آخرالزمانی و مملو از زامبیها ارائه میدهد. این نسخه، در مقایسه با نسخه اول، از لحاظ مکانیکهای گیمپلی بسیار گستردهتر و پیچیدهتر شده و امکانات جدید و هیجانانگیزی را برای بازیکنان فراهم کرده است.
سیستم پارکور بهتر از همیشه
پارکور یکی از عناصر اصلی Dying Light 2 است که آن را از دیگر بازیهای زامبیمحور، کاملاً متمایز میکند. در این نسخه، سیستم پارکور بهطور چشمگیری بهبود یافته و به بازیکن این امکان را میدهد تا با آزادی و خلاقیت بیشتری در محیطهای متنوع بازی حرکت کند. در حالی که Dying Light 1 نیز به بازیکنان اجازه میداد تا از ساختمانها بالا بروند و با حرکات سریع از دست زامبیها فرار کنند، Dying Light 2 این سیستم را به سطح بالاتری ارتقا داده است. اکنون بیش از ۳۰۰ حرکت پارکور مختلف در بازی وجود دارد که به بازیکن کمک میکند تا به سرعت و به شکلهای گوناگون از ساختمانها و موانع عبور کند. این سیستم به شما این امکان را میدهد تا در مواجهه با زامبیها یا حتی انسانهای دشمن، انتخابهای بیشتری داشته باشید و در عین حال از حرکتهای خلاقانه و جذاب بهره ببرید.
یکی از تغییرات کلیدی این نسخه، امکان استفاده از تجهیزات مختلف در پارکور است. برای مثال، بازیکنان میتوانند از گیرهها برای جابهجایی سریعتر یا از پاراگلایدر برای عبور از فواصل بلند استفاده کنند. این امکانات جدید به ویژه در محیطهای باز و مرتفع ویلدور بسیار مفید است و امکان استفاده خلاقانه از محیط را به بازیکن میدهد. در نتیجه، بازیکنان نهتنها باید به مهارتهای خود در پارکور تکیه کنند، بلکه باید از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارند نیز به درستی بهرهبرداری کنند.
نبردها تلفیقی از استراتژی و خشونت محض
سیستم مبارزه در دایینگ لایت 2 همچنان همان حس خشونت و هیجان نسخه اول را دارد، اما بهشکل قابل توجهی ارتقا یافته است. در این نسخه، نبردها پیچیدهتر و تاکتیکیتر شدهاند. بازیکنان میتوانند از انواع مختلف و بسیار گسترده سلاحهای سرد مانند چاقو، تبر، پتک و حتی نیزهها برای مبارزه با زامبیها و دشمنان انسانی استفاده کنند. برخلاف بسیاری از بازیهای زامبیمحور که بیشتر روی اسلحههای گرم تمرکز دارند، Dying Light 2 سعی کرده است تجربهای نزدیکتر به واقعیت ارائه دهد؛ چرا که در دنیای بازی، مهمات کمیاب است و بازیکنان بیشتر به سلاحهای سرد تکیه میکنند.
یکی از ویژگیهای آشنای این بازی که در نسخه اول هم بود، سیستم تخریبپذیری سلاحها است که در هر مبارزه باید به آن توجه کرد. سلاحها در طول زمان و با استفاده مداوم دچار آسیب میشوند و ممکن است در میانه نبرد بشکنند، بنابراین بازیکن باید همواره چندین گزینه در دسترس داشته باشد یا در لحظات حساس با استفاده از سیستم پارکور از درگیریها فرار کند. این مکانیک، عمق بیشتری به گیمپلی میدهد و بازیکن را وادار میکند که استراتژی مناسبی برای مدیریت منابع و استفاده از سلاحها داشته باشد.
علاوه بر این، دایینگ لایت 2 قابلیتهای جدیدی را برای بهبود مبارزات معرفی کرده است. برای مثال، بازیکنان میتوانند از ضربات ویژه استفاده کنند که به آنها اجازه میدهد تا در مبارزات، حرکات مخصوصی را اجرا کنند. این حرکات بهویژه در مواجهه با زامبیهای قویتر یا دشمنانی که زرههای سنگینی دارند، بسیار کاربردی است.
چرخه روز و شب و تغییر در سطح تهدیدات
یکی دیگر از عناصر کلیدی گیمپلی در دایینگ لایت 2، چرخه روز و شب است که به شکل چشمگیری بر تجربه بازی تأثیر میگذارد. در طول روز، زامبیها به نسبت آرامتر هستند و بیشتر در ساختمانها و فضاهای تاریک پنهان میشوند، اما با فرا رسیدن شب، این موجودات از پناهگاههایشان بیرون میآیند و خیابانهای ویلدور را به صحنهای خطرناک و پر از تهدید تبدیل میکنند. این ویژگی در نسخه اول نیز وجود داشت، اما Dying Light 2 به شکلی بهتر و دقیقتر آن را به کار گرفته است. بازیکنان میتوانند در طول شب به مکانهای خاصی که در روزها پر از زامبی هستند نفوذ کنند و به آیتمها و منابع کمیابی دست پیدا کنند.
انتخابهایی که پایان را رقم میزنند
در Dying Light 2، انتخابهای بازیکن در تعامل با جناحهای مختلف ویلدور اهمیت ویژهای دارد. در دنیای بازی، دو جناح اصلی به نامهای Peacekeepers و Survivors وجود دارند که هر کدام ایدئولوژی و اهداف خاص خود را دارند. بازیکن میتواند با این جناحها همکاری کند و حتی با تصمیمات خود تعادل قدرت را در ویلدور تغییر دهد. این انتخابها نهتنها بر داستان بازی تأثیر میگذارد، بلکه محیط شهری و دسترسی به امکانات مختلف را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. برای مثال، اگر به Peacekeepers کمک کنید، خیابانها مجهز به تلهها و سیستمهای دفاعی میشوند که در مبارزه با زامبیها کمک میکند، اما Survivors بیشتر بر روی ایجاد پناهگاههای امن و تأمین منابع تمرکز دارند.
این سیستم انتخاب و تأثیرات آن، عمق جدیدی به گیمپلی میبخشد و حس تعامل و تأثیرگذاری بازیکن را بر دنیای بازی تقویت میکند. هر تصمیم میتواند بهطور مستقیم یا غیرمستقیم سرنوشت شخصیتها و داستان بازی را تغییر دهد، که این ویژگی به تجربه بازی ارزش تکرار میبخشد و بازیکنان را ترغیب میکند تا داستان را از دیدگاههای مختلفی تجربه کنند.
گرافیک و طراحی خیرهکننده
در ادامه نقد و بررسی بازی Dying Light 2، یکی از بزرگترین نقاط قوت این اثر، گرافیک و طراحی هنری آن است. در حالی که این بازی از نظر گیمپلی و مکانیکهای خود به یک تجربه منحصر به فرد تبدیل شده، محیطهای بازی و دنیای ویرانشده آن نیز بهطور شگفتانگیزی با جزئیات و دقت ساخته شدهاند. Techland با استفاده از یک موتور گرافیکی بهبود یافته، توانسته است دنیای بازی را به شکلی واقعگرایانه، زیبا و در عین حال ترسناک به تصویر بکشد.
طراحی شهری پرجزئیات
ویلدور، شهری که بازیکنان در Dying Light 2 در آن به کاوش میپردازند، یک شاهکار از نظر طراحی شهری است. این شهر نهتنها از نظر جغرافیایی گسترده است، بلکه جزئیات آن به طرز فوقالعادهای با محیطهای متنوع و منحصر به فرد تزئین شدهاند. خیابانها، ساختمانها، پارکها و محلهها همه نشاندهنده تاثیرات یک فاجعه بزرگ هستند. با وجود اینکه زامبیها و تاریکیهای جهان بازی، احساس خطر و ناامیدی را در هر گوشه از دنیای آن به بازیکن منتقل میکنند، Techland توانسته با طراحی دقیق و جزئیات برجسته، به این جهان جان بدهد.
در حالی که خیابانهای مرکزی ویلدور به ویرانهای از دنیای مدرن تبدیل شدهاند، نواحی حاشیهای و روستاها هنوز جلوههایی از زندگی پیش از بحران دارند. ساختمانهای متروکه، گاراژهای فرسوده و سازههای نیمهویران، همه به شکلی بینظیر و متقاعدکننده طراحی شدهاند تا بازیکنان احساس کنند که در یک جهان واقعی و تماماً جزییاتی حضور دارند. از جزییات کوچک مانند آثاری از زندگی پیشین، گرافیتیهای دیواری، مبلمانهای شکسته، تا سایهپراکنیهای پیچیده در کوچههای تاریک، همه اینها به هم میآیند تا حس حضور در یک دنیای واقعی و زنده به شما بدهند.
جلوههای بصری چشمنواز
یکی از ویژگیهای مهم و خاص Dying Light 2، سیستم چرخه روز و شب است که تأثیرات آن در گرافیک بازی نیز به وضوح دیده میشود. Techland با استفاده از تکنیکهای نورپردازی پیشرفته، توانسته است تفاوتهای چشمگیری بین روز و شب ایجاد کند که بر روند بازی و تجربه بازیکنان تاثیر میگذارد. در طول روز، ویلدور به نظر میرسد که یک دنیای متروک و آرام باشد، اما به محض فرا رسیدن شب، هر گوشه از این دنیا به یک مکان مرموز و خطرناک تبدیل میشود.
نورپردازی در شبها به ویژه به طور حیرتآوری زیبا و در عین حال ترسناک است. استفاده از نور کم، سایههای بلند و اثرات نورانی مثل شعلههای آتش یا چراغهای ماشینها، باعث میشود که حس وحشت در شب بیشتر از همیشه به بازیکن منتقل شود. زامبیها که در شب فعالتر و وحشیتر میشوند، در این محیطها به راحتی میتوانند بازیکن را تعقیب کرده و در سایهها پنهان شوند، که این ویژگی به شدت بر هیجان بازی افزوده است.
در کنار این، گرافیک محیطهای داخلی نیز به همان اندازه چشمنواز است. فضاهای بسته و تاریک، از زیرزمینهای مرموز گرفته تا ساختمانهای رها شده و دالانهای زیرزمینی، با استفاده از نورپردازی بسیار دقیق و سایهها به شکل بینظیری طراحی شدهاند. در این محیطها، احساس وحشت و تعلیق به بازیکن منتقل میشود، چرا که شما هیچگاه نمیدانید در پشت هر درب یا گوشه، چه تهدیدی در انتظار است.
فیزیک و جزئیات فراوان محیطی
فیزیک و جزئیات محیط در Dying Light 2 نیز بسیار پیشرفته است. تعاملات با محیط، مانند خراب کردن دیوارها، شکستن درها، یا پرتاب اشیاء، بهطور دقیق شبیهسازی شده است. این ویژگیها باعث میشود که محیط بازی در هر لحظه زنده و داینامیک به نظر برسد. برای مثال، هنگامی که به یک ساختمان آسیب میزنید یا درهای یک انبار را میشکنید، تکههای دیوار و چوب به شکلی واقعی از هم جدا میشوند و این تجربه را برای بازیکنان بسیار ملموستر میکند.
مشکلات و نقاط ضعف
در نقد و بررسی بازی Dying Light 2 نباید نقاط ضعف بازی را نادیده بگیریم. با وجود موفقیتهای بسیار این بازی شاهکار، باید بگوییم که دایینگ لایت 2 بدون ضعف نیست. از زمان انتشار، بسیاری از بازیکنان به مشکلاتی از جمله باگهای متعدد و افت فریم اشاره کردهاند که در برخی مواقع میتواند تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از این مشکلات با بهروزرسانیهای متعدد رفع شدهاند، اما هنوز در برخی سیستمها بهوضوح دیده میشوند.
مشکلات فنی و باگها
یکی از بزرگترین مشکلاتی که Dying Light 2 با آن روبهرو است، مشکلات فنی و باگهای مختلف است. درحالیکه این بازی در ظاهر بینقص بهنظر میرسد، بسیاری از بازیکنان از باگها و کرشهای متعدد گزارش دادهاند. این باگها بهویژه در نسخههای اولیه بازی بیش از پیش مشاهده میشدند و میتوانستند تجربه بازی را مختل کنند. از مشکلاتی مانند انیمیشنهای ناهماهنگ و گاهی عجیب، تا کرشهایی که در حین مبارزات یا کاوش در محیط رخ میدادند، این مسائل میتوانند باعث از دست رفتن تجربهای که بازی قصد دارد ارائه دهد، شوند! هرچند Techland با انتشار پچهای مختلف سعی در رفع این مشکلات داشت، اما همچنان برخی از آنها در تجربه بسیاری از بازیکنان حضور دارند.
ضعف در داستان و روایت
درحالیکه بازی Dying Light 2 داستانی پیچیده و پر از انتخابهای مختلف دارد، برخی از منتقدان و بازیکنان به ضعفهای روایت داستان اشاره کردهاند. داستان بازی در مقایسه با نسخه اول، که یک خط روایی قوی و جذاب داشت، در Dying Light 2 به نظر میرسد که کمتر جذاب و درگیرکننده است. برخلاف نسخه اول که تمرکز زیادی بر شخصیتهای خاص و داستانهای فردی داشت، Dying Light 2 بیشتر به مسائل جهانی و تعارضهای اجتماعی و جناحی پرداخته است، که ممکن است برای برخی از بازیکنان، بیشتر به شکلی سطحی و کمعمق به نظر برسد.
نقص دیگری که در داستان بازی دیده میشود، ضعف در شخصیتپردازی است. اگرچه شخصیت اصلی، آیدن، از لحاظ طراحی و جذابیت در سطح بالایی قرار دارد، اما بسیاری از شخصیتهای فرعی فاقد عمق کافی هستند و گاهی احساس میشود که برای پر کردن فضا در داستان قرار داده شدهاند. این امر باعث میشود که ارتباط عاطفی با برخی از شخصیتها بهویژه در بخشهای احساسی و داستانی، کمتر برقرار شود.
طراحی بعضاً ضعیف هوش مصنوعی دشمنان
یکی دیگر از نکات منفی که در Dying Light 2 دیده میشود، مشکلات هوش مصنوعی دشمنان است. در حالی که زامبیها و دشمنان انسانی در اکثر مواقع تهدیدهای جالب و چالشبرانگیز به نظر میرسند، گاهی هوش مصنوعی آنها عملکردی ناهماهنگ و ضعیف دارد. برای مثال، در برخی مواقع، دشمنان بهویژه زامبیها ممکن است رفتارهای عجیب و غیرمنطقی از خود نشان دهند، مانند گیر کردن در گوشهها یا عدم واکنش به تهدیدهای اطرافشان. این مسائل میتوانند باعث کاهش احساس تهدید و واقعگرایی بازی شوند.
تکرار در مأموریتها و فعالیتها
یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از بازیکنان به آن اشاره کردهاند، تکراری بودن برخی از مأموریتها و فعالیتهاست. درحالیکه Dying Light 2 از لحاظ گیمپلی بسیار متنوع و جذاب است، بسیاری از مأموریتهای جانبی و حتی برخی از مأموریتهای اصلی بهطور قابل توجهی مشابه و تکراری بهنظر میرسند. برای مثال، مأموریتهایی که به جمعآوری منابع یا از بین بردن دشمنان در مکانهای مشابه مربوط میشوند، میتوانند در طول بازی تکراری و واقعاً خستهکننده شوند. این مسئله میتواند تجربه طولانیمدت بازی را برای برخی از بازیکنان کمتر لذتبخش کند.
سخن پایانی
در پایان، بازی Dying Light 2 بهعنوان یک بازی همه چیز تمام در دنیای پساآخرالزمانی، با تمام ویژگیهای مثبت و نقاط ضعفی که دارد، تجربهای کاملاً منحصربهفرد را ارائه میدهد، طوری که مثل این بازی را در هیچ بازی دیگری نمیتوان پیدا کرد و این امتیاز بزرگی برای سری دایینگ لایت محسوب میشود! Techland با استفاده از گیمپلی پیشرفته، طراحی هنری فوقالعاده و دنیای باز و پرجزئیاتش، توانسته یک دنیای آخرالزمانی شگفتانگیز و ترسناک بسازد که در آن بازیکنان همواره در معرض انتخابهای دشوار و تهدیدات مختلفی قرار دارند. این بازی با پیادهسازی یک سیستم انتخابی که نتایج آن تأثیرات گستردهای بر دنیای بازی میگذارد، به بازیکنان این فرصت را میدهد که تجربهای متفاوت در هر بار بازی کردن داشته باشند.
امیدواریم از نقد و بررسی بازی Dying Light 2، نهایت لذت را برده باشید.
بازی Dying Light 2 برای ویندوز ۷ بالا میاد
سلام و وقت بخیر؛ نه متأسفانه، حداقل ویندوز مورد نیازش 10 به بالا هست و سختافزار نسبتاً قویای میخواد برای اجرای مناسبش.